Skytte och fysisk träning

Skytte är en bred hobby. Begreppet skytte kan handla om sportskytte, till exempel pistolskytte eller jakt, viltvård och även paintball och soft air gun. Det kan också vara idrott i kombination med skytte som exempelvis skidskytte.

Förutom själva skytteträningen, hur man träffar rätt, så kan det vara bra att ha en viss grundfysik. Att som jägare flåsa fram i skogen, eller göra ett eftersök när man har kondition som ett sovande murmeldjur är kanske inte det bästa. Ju tröttare man är och ju mer man flåsar, desto svårare blir det att träffa rätt när man ska skjuta. En bra grundkondition är dessutom riktigt bra för vem som helst, vare sig man är skytteintresserad eller inte.

Är man en person som avskyr en joggingtur i duggregnet en kall höstdag kan man alltid gå på gym eller träna hemma. Alla vill heller inte träna på gymmet av olika anledningar. Det kanske inte ens ligger ett passande gym inom rimligt avstånd. Misströsta inte, det går att med ganska enkla medel bygga egna hemmagym. Man kan skaffa träningsmaskiner som finns i många olika varianter och prisklasser. För många kan det vara lättare att komma igång på riktigt om man har träningsmaskiner och redskap tillgängligt, för andra ger ett hopprep och ett par sandfyllda pet-flaskor oanade möjligheter.

Ju bättre kondition man har, desto bättre träffsäkerhet har man efter fysiskt arbete. Några enkla övningar man kan komma igång med hemma är armhävningar, sit ups, dips och squats.

Om man skjuter mycket kan det även vara bra att träna axlar, armar och rygg för att undvika onödig överbelastning, trots att man kanske för övrigt inte är en träningsintresserad människa.

Det finns många olika träningsprogram att hämta på internet, allt ifrån total nybörjare till lite mer erfaren. Idag finns även appar med träningsprogram man kan ladda ner till sin smartphone med ganska allsidiga program där man via appen får veta vad man ska göra, på vilket sätt och hur många repetitioner dag för dag. Det är väldigt smidigt, för då slipper man hålla reda på det själv och kan fortsätta tänka på skyttet.

Har man en jakthund eller eftersökshund kanske man är ute och rör på sig en hel del redan, men endast hundpromenader i lugn takt ger ingen superkondis varken för människa eller hund. Man kan cykla med sin hund för att komplettera lite av träningen och få upp flåset. Har man lite dålig fantasi eller inte vet riktigt hur man ska göra kan man prova på de här träningspassen som man hittar hos Metromode, och är ihopsatta av Ida Warg. Det ger en bra grund att utgå ifrån, och man behöver inte tänka ut allting själv till en början. När man blir mer varm i kläderna eller vill ha mer specifik träning kan man alltid gå vidare till att skaffa ett gymkort eller boka tid med en personlig tränare för att få reda på vad som funkar bäst för just en själv. Vi är alla olika, och det måste man vara medveten om när det gäller träning.

Lycka till, både med träningen och skyttet!